Rób to co ważne

Krok piąty z lekcji Zacznij planować polega na zaplanowaniu zadań, które wcześniej sobie wypisaliśmy. Planowanie to nic innego jak ustalenie priorytetów. Ustalając priorytety wybieramy kolejność wykonania. Ja polecam 2 zasady przy ustalaniu priorytetu:
- Wybierz najpierw to zadanie, które wzbudza Twoją niechęć. To czego się boimy jest zazwyczaj tym co MUSIMY zrobić. Wszystkie inne zadania będą łatwiejsze i dlatego pójdą jak z płatka.
- Możesz też wybrać zadanie, które powoduje jak największą interakcję z innymi ludźmi (wpis na forum, telefon do pana X, etc.).
Warto też w tym miejscu zwrócić uwagę na, często nadużywaną, zasadę Pareto popularnie zwaną zasadą 80/20. Akurat tutaj jak najbardziej należy ją stosować. Trzeba ciągle zadawać sobie pytanie: czy to zadanie, które chcę zrobić jest z tych 20% najważniejszych. Czy ono popycha mnie do przodu najbardziej.
Jedną z pułapek, w którą często sam wpadam można podsumować pytaniem: czy jestem efektywny czy tylko wydajny? Wydajnie robimy coś wtedy, gdy zużywamy minimalną ilość czasu na realizację zadania. Wydajne działanie jest potrzebne, ale często robimy wydajnie coś co w ogóle nie powinno być robione lub nie ma większego znaczenia. Musisz zwrócić uwagę na efektywność (efekty działania). Dopiero do efektywności można dołożyć wydajność. W pracy mam ustawione przypomnienie, które 2 razy dziennie zadaje mi właśnie to pytanie: Jesteś efektywny czy tylko wydajny? TO naprawdę pomaga. Polecam!
Pamiętaj – jeśli mówisz, że nie masz czasu, to ja mówię, że masz czas, tylko nie masz priorytetów.
Pozdrawiam,
Marcin Celej
PS: Zapoznaj się z darmowym fragmentem książki Instynkt sukcesu i jeśli używasz Facebook to kliknij proszę po prawej stronie artykułu przycisk Lubię to.
Niniejszy artykuł pochodzi z darmowego szkolenia z zarządzania czasem, celami i zadaniami. Możesz zapisać się na to szkolenie korzystając z poniższego formularza:
Szanuję Twoją prywatność. W każdej chwili możesz
wypisać się z tej listy klikając w link na końcu każdego maila.